lørdag den 8. september 2012

USA; Q&A


SKOLE:

Er der meget gruppearbejde?
  • Ikke rigtigt. Der er nogle få gange i min World Literature klasse, hvor vi skal finde sammen i grupper af to, og lave noget sammen, men det sker ikke særlig ofte. Man arbejder mere individuelt end i Danmark, vil jeg sige!
Er det meget ligesom i DK, hvor man rækker hånden op hvis man kan svare på det?
  • Både og. De rækker hånden op, men det er altid efterfulgt af et ‘Ms. Hicks???’ eller også spørger de bare, uden at række hånden op. De første par dage sad jeg helt stille med hånden i vejret, hvis jeg ville spørge om noget, men jeg fandt hurtigt ud af, at det kom jeg ingen vegne med.
De lektier, som man laver, gennemgår man dem på klassen eller?
  • Det er ret forskelligt. For at være ærlig tror jeg ikke rigtigt, at jeg har gennemgået lektier med klassen som sådan. Det der oftest sker, er at læreren kommer gående rundt til hele klassen (eller også går man selv op til kateteret), og giver en hurtig karakter på ens lektier. Det afhænger dog af hvor stor klassen er, om man får karakteren med det samme, eller om man giver lektierne til læreren, og får dem tilbage nogle dage efter, med en karakter. Men man kan være sikker på, at blive graded på alt sit arbejde, også sine lektier.
Tager lektierne i skolen alt din tid?
  • Nope! Det eneste fag hvor jeg har lektier, der godt kan tage lang tid at lave, er i US History. Vi skal 1 gang hver anden uge lave et Review og en Vocab, som egentlig bare går ud på at svare på omkring 70 spørgsmål i alt, om det emne man har om. Jeg afleverede min review om The French and Indian war her i fredags, og det bestod af 4 A4 sider, med besvarelser af 40 spørgsmål.
Er matematik ikke et obligatorisk fag? – Tænker på det med, at du stoppede med det :-)
  • Nej, det er det heldigvis ikke. I starten havde jeg valgt matematik, selvom det ikke er obligatorisk. Jeg fandt hurtigt ud af at det ikke er som i Danmark, og at man ikke lærer en masse forskellige ting, men i stedet fokuserer på én ting, som fx Algebra. Jeg snakkede med min counselor, og fik ændret matematik til kor, så nu tager jeg det i stedet. Så vidt jeg husker, er det kun US History og language arts der er obligatoriske fag.
Hvilke fag har du?
  • Jeg har kor, tysk, world literature, biologi, us history og photo design.
VÆRTSFAMILIEN:

Hvor længe var du hos din familie, før du startede i skole?
  • Altså jeg ankom hos familien d. 13 august, dagen efter, d. 14., kørte min host far og jeg hen til skolen hvor jeg blev registreret, og d. 15. startede jeg så i skole. Så jeg var her kun én hel dag, inden jeg begyndte i skole.
Ser du det som en positiv eller negativ ting, at I bor 2 udvekslingsstudenter hos samme familie?
  • I mit tilfælde, ja! Deres egne børn er jo flyttet hjemmefra, og jeg tror at jeg godt kunne føle mig lidt ensom, uden Hannah. Det er dejligt at jeg har hende at være sammen med, og ikke mindst at jeg har hende at snakke med! Jeg er hvert fald glad for min double placement!
Kom dig og Hannah på samme tid?
  • Nej. Hannah kom en halv måneds tid før mig. Da jeg skulle på plustur var det ikke muligt for mig, at være her tidligere – så derfor gik jeg desværre også glip af den første halvanden uge af skolen.
Hvordan var det at møde din værtsfamilie og Hannah første gang?
  • Sååå mærkeligt! Når man i så lang tid har siddet og kigget billeder af nogen, og så pludselig ser dem i virkeligheden.. amen, jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det! Det var selvfølgelig også dejligt endelig at møde de mennesker, jeg har ventet på at møde i så lang tid.


    RANDOM:
Hvordan udtaler de dit navn?
  • ALLE amerikanerne udtaler mit navn som “Tia”. De kan slet ikke høre nogen forskel på når jeg siger det, og når de siger det, men det irriterer mig en del, haha. Specielt når de virkelig udtaler i’et så stærkt, at det slet ikke lyder i nærheden af mit navn; men de prøver da! Heldigvis slipper de for at skulle udtale mit mellemnavn, som de fleste helst ikke engang vil kaste sig ud i.
Dresser de meget op?
  • Tjo. Jeg vil da sige, at de dresser okay op, men det er også til de rette begivenheder. Jeg vil dog sige at der er nogen piger på min skole, der klæder sig virkelig pænt på til hverdag, hvor jeg er mere til et par bukser og en sweater.
Hvor ofte snakker du med din familie i DK?
  • Jeg snakker med min familie ca. 1 gang om ugen. Min værtsfar har lavet den regel, at vi må skype én gang om ugen, så de sidste par uger har jeg brugt den ene gang på min familie, men denne uge skypede jeg godt nok med min dejlige veninde Christina. Ellers skriver jeg med dem på facebook, og sender sms’er med min far.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar