fredag den 22. juli 2011

High School - væk fra snobbede DK?

Amen for #%£€&"#!!! Et helt år i USA hvor jeg kommer til at få en masse nye amerikanske venner, og kommer til at bruge mit engelsk! Et år ved en helt ny familie, som helt sikkert vil passe rigtig godt på mig, og et år hvor jeg kan glæde mig over at være der, hvor jeg drømmer aller mest om at være! Alt i alt et år, jeg ikke kan vente på! (Det skal vel lige siges at jeg det ikke er 100% sikkert at jeg skal afsted - i følge mine forældre - men personligt er jeg ikke i tvivl! Jeg VIL afsted!) Efter sommerferien vil jeg finde mig endnu et job, hvor jeg kan arbejde oftere end jeg kan på det jeg allerrede har, og dermed tjene flere penge. Selvom et år på High School faktisk koster det samme som et år på efterskole, skal der stadig betales en god sum penge, hvilket betyder at jeg også selv skal indbringe omkring halvdelen. Jeg er ret nervøs for, om det hele kommer til at gå som jeg håber. Jeg tror det bliver hårdt med 2 jobs, specielt når jeg skal starte i 9. klasse, og eksamenerne venter lige forude, men jeg bliver seriøst bare nødt til at få det til at fungere, uanset hvad!

Jeg har i lang tid drømt om at komme til USA, og jeg tror virkelig det er noget helt andet end Danmark! Nogengange kan jeg blive lidt skuffet over hvordan Danmark må se ud i fremmedes øjne.. Jeg er sådan en type der altid smiler til folk, når jeg får øjenkontakt på dem på gaden, men det er ikke altid det bliver gengældt. Nogengange kan man bare godt føle at den danske befolkning er lidt mere snobbet, end når man tager på ferie til andre lande - ikke fordi jeg er en engel! Jeg er sikkert lige så snobbet som nogen af de mennesker jeg selv bliver irriteret over på gaden, når det endelige kommer til stykket.. Men de gange jeg har været i bl.a Spanien og England, har det været lidt som at være på en anden planet.

Da jeg var i England, var jeg virkelig forbløffet over deres høflighed! Hvis en fremmed bare så meget som snittede mig med deres arm eller taske, stoppede de med det samme op og undskyldte. Jeg var i chok over hvor let de havde ved bare at undskylde, og så ellers komme videre. I Danmark synes jeg hvert fald at det er anderledes.. Kender i ikke de typer, der ikke flytter sig det mindste, når man går i gaderne? De kigger slet ikke på en, og lader helt som om man ikke eksisterer! Selvom der er mere plads der hvor de går, og det ville være 1000 gange lettere for dem lige at tage et skridt til højre, bliver de ved med at gå lige ud med det der provokerede ligeglade blik i øjnene, og så er det at man bliver nødt til at hoppe ud foran dem der går ved siden en, for at undvige vedkommende - eller også kan man bare gå direkte ind i personen, tabe sin taske, og ligge og samle den op fra jorden bagefter - uden at personen der gik ind i dig så meget som kigger tilbage! Måske er det mig der er sart, men jeg synes bare det forekommer oftere end det burde!

Da jeg var i Spanien, var jeg mindst lige så overrasket over deres høflighed, som jeg også var i England. Hver gang man stillede og ventede på at komme over vejen, holdte den første bil der kom kørende altid tilbage for os - vi snakker ikke 1-2 gange, men stort set hver gang vi skulle krydse en vej! Om morgenen når jeg er på vej i skole, kan folk ikke en gang holde tilbage i de 5 sekunder det tager mig at krydse vejen! Jeg har endda oplevet at folk har dyttet af mig, fordi at de glemte at blinke, og jeg så går over - som man jo normalt gør! Og i stedet for bare og holde tilbage og lade mig komme over, begynder føreren at dytte af mig! Som om det var min skyld, at han ikke blinkede!

Jeg ved godt at det er småting, men hvor svært kan det var at flytte sig de ekstra 10cm, så andre folk også kan gå forbi på gaden? Hvor svært kan det være at gengælde et smil, og gøre en anden person gladere i et par sekunder? Og hvor svært kan det være at holde tilbage for en pige, der er på vej i skole - eller på arbejde for den sags skyld! Måske er jeg den der er mest snobbet i alt det her, og jeg er helt sikkert ikke meget bedre selv, men efter min mening er Danmark det land jeg har været i, der udadtil virker 'koldest', og så er jeg sikker på at i har en helt anden mening om det, men det er altså sådan jeg har det, og det er endnu en grund til at jeg glæder mig at komme et andet sted hen i et stykke tid!

Måske var det et lidt hårdt indlæg, specielt når man sammenligner med de andre indlæg jeg spytter ud om hvor godt livet er, og om at alt bare er en dans på roser - men jeg har skarpe meninger ligesom alle andre, og nu har jeg valgt at komme ud med en af dem her på bloggen.


6 kommentarer:

  1. 100% enig! Jeg krydser fingre for at du kan komme til USA, det lyder så fedt! :)<3

    SvarSlet
  2. Jeg nævner dit indlæg i mit indlæg: http://www.madeindk.dk/2011/07/next-stop-maine.html

    SvarSlet
  3. Jeg er egentlig ret enig. Måden vi taler på og opfører os over for hinanden. Det er forfærdeligt. Krydser fingre for, at du når dit mål :-)

    SvarSlet
  4. Hvor er det godt skrevet! Er så enig!
    Jeg var i Florida for nogle år siden, og var så forbløffet over at alle smilte og hjalp, hvis der var et eller andet! Det ville ikke ske her, hvordan er vi blevet sådan?

    SvarSlet
  5. Du har fuldstændig ret! Det var det samme, da jeg var i England... Held og lykke med din drøm om at komme til USA :-) Jeg vil selv gerne et år til England. ;-)

    SvarSlet
  6. Amanda: Jeg håber også selv så meget på det!!((: og tuuusind tak fordi du linkede!! :D <3

    Kira: ja ikke? Når man sammenligner det med a dre steder i verden, kan man blive helt chokeret over det, da vi nok ikke tænker så meget over det i vores hverdag! :)

    Clara: tusind tak for komplimentet! :) Jeg tænker også over det samme, altså hvordan er DK endt sådan? Det eneste jeg kan komme i tanke om er at det måske er vores stærke økonomi der gør at vi føler os hævede over andre? Men USA og England er jo også stærke økonomiske lande, så det passer jo heller ikke helt... (;

    Anonym: tak! Jeg kan godt forstå at du gerne vil til England!!!! Det er virkelig også bare fantastisk! :)

    SvarSlet